Institut for Naturvidenskabernes Didaktik udbyde et projekt udenfor kursusregi i samarbejde med Dansk Selskab for Rumfartsforskning. I september-oktober udvikler de studerende et mundtligt formidlingsprojekt som anvendes i udstillingen Rundt om Månen i Rundetaarn. De studerende har valgt at beskæftige sig med følgende emner:

Konspirationsteorier

Nina og Jonathan læser sammen på Niels Bohr Instituttet og vil under udstillingen beskæftige sig med konspirationsteorier. De vil prøve at formidle emnet på en lidt anderledes måde end hvad man normalt ser i en udstilling, og der bliver rig mulighed for at publikum kan spørge ind! Derudover planlægger de også en lille skattejagt som giver anledning til, at man kan gå på opdagelse i hele udstillingen og forhåbentligvis lægge mærke til nogle ting, man ellers ville have overset.

Robotter og fremtidens missioner

Mette Baungaard og Carl Rosenberg læser begge på tredje år på fysikstudiet på Københavns Universitet. De synes at formidling er en vigtig del af videnskaben, da emnerne kan være svære at forstå, og derfor er det vigtigt at kunne fortælle om emnerne med et sprog der er forståeligt for alle. Under udstillingen beskæftiger de sig med hvordan læring kan kombineres med leg, og vil især undersøge hvordan LEGO Mindstorms robotterne kan hjælpe unge med at forstå programmering. De har lavet en mission på Månen, hvor unge og voksne kan komme og prøve af disse robotter og lære mere om Månen og programmering.

Månens dannelse og geologi

Mennesker i rummet

Anne Katrine og Iben studerer begge molekylær biomedicin på Københavns Universitet. I udstillingen vil de lave et formidlingsprojekt omkring, hvordan mennesker påvirkes af at være i rummet. De vil lave et oplæg, der henvender sig til et bredt publikum, og vil inddrage objekter i præsentationen, som man både kan se, føle, og måske endda smage på. Objekterne lægger op til samtale og historiefortælling for store og små, og der er garanti for at gå fra udstillingen med spændende viden om mennesker i rummet.

Nina Horup Mathiasen

Fysikstuderende
Nina Horup Mathiasen studerer fysik ved Niels Bohr Instituttet på tredje år. Nina har efterhånden lært, at det at formidle videnskab ikke er helt nemt, men virkelig sjovt! Hun har stor respekt for formidlere, som formår at få meget specifik viden ud til en masse mennesker og gør det på en interessant måde. 

Jonathan Piet Fjeldvig Gammeltoft

Fysikstuderende

Jonathan Piet Fjeldvig Gammeltoft studerer fysik ved Niels Bohr Instituttet på fjerde år. Jonathan bruger meget af sin tid på formidling i alle afskygninger. En stor del af hans formidling går i øjeblikket med at undervise i FN’s verdensmål med Martin Keller. Nu står den på formidling om Månen, og han ser frem til at snakke med så mange som muligt. 

Mette Baungaard

Fysikstuderende

Mette Baungaard læser fysik på tredje år på Københavns universitet

Carl Rosenberg

Fysikstuderende

Carl Rosenberg læser fysik på tredje år på Københavns Universitet.

Simone Vejlgaard Nielsen

Fysikstuderende

Simone studerer astrofysik på Københavns Universitet. Ved udstillingen er hun med til at indrette og formidle det geologiske hjørne, hvor hun også vil afholde workshops med fokus på Månens oprindelse. Formidling af astrofysik optager Simone, fordi hun gerne vil vække nysgerrighed for og refleksion over vores plads i Universets historie.

Anne Katrine Popp Mikkelsen

Molekylær biomedicinstuderende

Anne Katrine Popp Mikkelsen studerer molekylær biomedicin på femte år. Anne Katrine har en stor passion for formidling, og håber på at kunne øve sig i at formidle til grupper, og især til brede målgrupper. Hun glæder sig til at udforske et nyt felt, som hun tror vil supplere hendes naturfaglige uddannelse.

Iben Egebæk Nikolajsen

Molekylær biomedicinstuderende

Iben Egebæk Nikolajsen studerer molekylær biomedicin på femte år. Iben brænder for naturvidenskabelig formidling, og glæder sig til at udføre formidlingsprojektet i praksis. Hun synes at formidlingskurset er et godt tillæg til de naturfaglige kurser i hendes uddannelse, idet hun mener, det er vigtigt at kunne formidle sin viden til et bredere publikum.