Institut for Naturvidenskabernes Didaktik udbyde et projekt udenfor kursusregi i samarbejde med Dansk Selskab for Rumfartsforskning. I september-oktober udvikler de studerende et mundtligt formidlingsprojekt som anvendes i udstillingen Rundt om Månen i Rundetaarn. De studerende har valgt at beskæftige sig med følgende emner:

Konspirationsteorier

Nina Horup Mathiasen og Jonathan Gammeltoft læser sammen på Niels Bohr Instituttet og under udstillingen beskæftigede de sig med den naturvidenskabelige metode og konspirationsteorier. De formidlede emnet på en lidt anderledes måde, og publikum havde rig mulighed for at spørge ind og undersøge tingene selv. Læs deres rapport her

Robotter og fremtidens missioner

Mette Baungaard og Carl Rosenberg læser begge fysik på Københavns Universitet.  Under udstillingen beskæftigede de sig med hvordan læring kan kombineres med leg, og undersøgte hvordan LEGO Mindstorms robotterne kan hjælpe unge med at forstå programmering. Under udstillingen og som en del af Rundetaarn skoletjeneste kunne børn og unge prøve kræfter med robotter og lære mere om Månen og programmering. Læs deres rapport her

Månens dannelse og geologi

Simone Vejlgaard Nielsen studerer astrofysik på Københavns Universitet. Hendes projekt undersøger effekten af at bruge Augmented Reality (AR) til formidling af naturvidenskab til børn og unge. Nærmere bestemt en AR Sandbox, som består af en sandkasse, hvorpå man har monteret en detektor og en projektor. Med forbindelse til en computer kan systemet opdatere ændringer i sande og visualisere det som et projekteret topografisk kort i realtid. Læs Simones rapport her

Mennesker i rummet

Anne Katrine Popp Mikkelsen og Iben Egebæk Nikolajsen studerer begge molekylær biomedicin på Københavns Universitet. I udstillingen vil de lave et formidlingsprojekt omkring, hvordan mennesker påvirkes af at være i rummet. De vil lave et oplæg, der henvender sig til et bredt publikum, og vil inddrage objekter i præsentationen, som man både kan se, føle, og måske endda smage på. Objekterne lægger op til samtale og historiefortælling for store og små, og der er garanti for at gå fra udstillingen med spændende viden om mennesker i rummet. Læs deres rapport her

Mette Baungaard og Carl Rosenberg læser begge på tredje år på fysikstudiet på Københavns Universitet. De synes at formidling er en vigtig del af videnskaben, da emnerne kan være svære at forstå, og derfor er det vigtigt at kunne fortælle om emnerne med et sprog der er forståeligt for alle. Under udstillingen beskæftiger de sig med hvordan læring kan kombineres med leg, og vil især undersøge hvordan LEGO Mindstorms robotterne kan hjælpe unge med at forstå programmering. De har lavet en mission på Månen, hvor unge og voksne kan komme og prøve af disse robotter og lære mere om Månen og programmering. Læs deres rapport her

Månens dannelse og geologi

Simone Vejlgaard Nielsen studerer astrofysik på Københavns Universitet. Hendes projekt undersøgte effekten af at bruge Augmented Reality (AR) til formidling af naturvidenskab til børn og unge. Nærmere bestemt en AR Sandbox, som består af en sandkasse, hvorpå man har monteret en detektor og en projektor. Med forbindelse til en computer kan systemet opdatere ændringer i sandet og visualisere det som et projekteret topografisk kort i realtid. Læs Simones rapport her

Mennesker i rummet

Anne Katrine Popp Mikkelsen og Iben Egebæk Nikolajsen studerer begge molekylær biomedicin på Københavns Universitet. I udstillingen lavede de et formidlingsprojekt omkring, hvordan mennesker påvirkes af at være i rummet. De lavede oplæg, der henvendte sig til et bredt publikum, og vil inddragede objekter i præsentationen, som man både kunne se, føle, og endda smage på. Objekterne lagde op til samtale og historiefortælling for store og små, og der var garanti for at gå fra udstillingen med spændende viden om mennesker i rummet. Læs deres rapport her

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4ed6
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4eea
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4ca5
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4c8c
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4ea2
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4e9e
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4c70
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4ecc